salaamationline

زياده روي در مصرف شکر،چربي والکل،به سيستم ايمني بدن آسيب مي زند.

محيط مرطوب وگرم واستراحت در چنين شرايطي به سرعت دوره درمان کمک مي کند.

در مورد کوچولوها هم مي گويندکه قطع شير دهي مادر به دليل سرماخوردگي و تب اشتباه است،چرا که شير ولرم مادر،بهترين داروي عذايي براي درمان به حساب مي آيد.البته براي بچه هاي کمي بزرگ تر،راه اصلي درمان سرماخوردگي،استفاده از گوشت،تخم مرغ آب پز،لبنيات،ميوه والبته عدم ورجه وورجه کردن است
از قرن هاي پيش مردم از سير براي درمان سرماخوردگي استفاده مي کردند.سير،آليسين دارد که عامل فعال  ومهم سير است وخطر سرماخوردگي را به نصف مي رساند.
در چنين شرايطي براي حفظ تعادل آبي وتسهيل جريان ترشحات بدن،بايد به مقدار کافي،مايعات نوش جان کنيم.آب سيستم بدن راشستشو مي دهد وباعث خروج سموم از بدن مي شود.يک فرد بالغ سالم،به طور متوسط روزانه به 8ليوان مايعات نياز دارد.
قبل از اينکه به انواع قرص ها پناه ببريد،مصرف ميوه جات وسيزيجات سبزه تيره،اسفناج،هويج،کاهو و گوجه فرنگي رابالا ببريد،تا نياز بدن به ويتامين ها تامين شود.
ماست بخوريد.ماست کم چرب مي تواند حساسيت سرما خوردگي را تا 25درصد کاهش دهد.
سيگار نکشيد.اين نکته شايد به خوردن ارتباطي نداشته باشد،اما افراد سيگاري بيشتر سرما مي خورند.چون دود راه هاي هوايي بيني را خشک و مژک هاي آن را فلج مي کند.
اين روزها بدن نياز بيشتري به ويتامين د دارد و چون اين ويتامين در زمستان کمتر از طريق تابش آفتاب جذب مي شود بايد در مواد غذايي مانند ماهي،جگر،تخم مرغ وشيرهاي غني شده با اين  ويتامين،دنبال آن بگرديد.

چي بخوريم؟
سيستم ايمني بدن براي مبارزه با ويروس هاي سرماخوردگي به سوخت نياز دارد که اين سوخت بايد با مواد مغذي و مکمل هاي تغذيه اي تامين شود.استفاده از موارد زير به پيشگيري ودرمان سرماخوردگي کمک زيادي خواهد کرد.


۱-منابع عذايي حاوي ويتامين ث شامل:مرکبات(پرتقال،گريپ فروت،انواع ليمو ونارنگي)،انواع توت ،گوجه فرنگي،فلفل دلمه اي،توت فرنگي،سيب زميني و سبزيجات برگ سبز از قبيل انواع کلم.


۲-غلات سبوس دار وحبوبات،منابع غذايي مناسب يکي از ويتامين هاي گروه ب به نام پانتوتنيک اسيد هستند،کمبود پانتوتنيک اسيد،باعث بروز عفونت در دستگاه تنفسي مي شود.

۳-ماهي هاي قباد،قزل آلا،ساردين وماهي هاي روغني،منبع غني اسيد هاي چرب امگا-3هستند،تخم کتان،تخمه کدو حلوايي وروغن شاه دانه نيز امگا-3 فراواني دارند.

۴-دانه کنجد،تخمه ي کدو حلوايي و آفتاب گردان منابع غذايي اسيدهاي چرب به سلول هاي دستگاه تنفسي درمبارزه عليه عفونت هاي سرما خوردگي کمک مي کنند.

۵-جگر،انواع ماهي از جمله قزل آلا،قباد وشاه ماهي،کره وتخم مرغ،منابع ويتامين آ هستند.هويج،انبه،سيب زميني،زرد آلو،کدو حلوايي وسبزيجات سبز تيره نيز تامين کننده بتا کاروتن هستند که در بدن به ويتامين آ تبديل مي شوند.عفونت هاي مکرر تنفسي در بچه ها با کاهش ذخائر ويتامين آ در ارتباط هستند.

۶-تخم مرغ،ماهي،مرغ،گوشت قرمز بدون چربي،لبنيات،حبوبات،مغزها،دانه ها و غلات سبوس دار،تامين کننده پروتئين هستند.کمبود دريافت پروتئين،خطر ابتلابه عفونت را افزايش مي دهد.

۷-غلات صبجانه ونان تامين کننده اسيد فوليک هستند.

۸-شنيده ايد که عنصر روي براي سرما خوردگي خوب است؟روي به منظور تقويت سيستم ايمني بسيار مؤثر است.منابع غذايي حاوي روي عبارتند از:"جوانه گندم،گوشت قرمز،غلات سبوس دار،بادام زميني،گردو،جگر مرغ،بوقلمون ،ماهي،ميگو،تخم مرغ،لوبيا خشک،شير ولبنيات

چي نخوريم؟

در اينکه وقتي سرما مي خوريد،ديگر نه اشتها ونه دل ودماغ آنچناني براي غذا خوردن داريد شکي نيست،اما اغلب حوصله نمي کنيم تا التهاب گلو و فين فين بيني تمام شود و هر آنچه را که سرما خوردگي را تشديد مي کند،مي خوريم.درزير به برخي از اين نمونه ها که بايد در زمان سرماخوردگي
مصرف نشوند،اشاره مي کنيم.


۱-غذاهاي آماده،بسته بندي شده و کنسروها از لحاظ ويتامين ها و مواد معدني فقيرهستند.

۲-سرخ کردني ها را در اولين فرصت از فهرست غذايي تان خارج کنيد که سخت مضرند.


۳-آب سرد والبته نوشيدني هايي مثل نوشابه هم ممنوع است

نوشته شده در سه شنبه بیست و چهارم دی 1387ساعت 22:59 توسط هدی تقوایی| |

Design By : Night Melody